| Halvtidsseminarium - Kerstin Klavebäck21 Oktober 2021 - 21 Oktober 202114:30 - 16:00 via Zoom                                         
                                                                           
                                                            21  
                            
                                                            
                                                                    oktober 
                                 
                                
                                2021  
                                                                    - 
                                    21  
                                    
                                    
                                                                            oktober 
                                     
                                    2021  
                                  
                                                          
                                                            
                     
                                                    14:30 
                                                                                                    
                                -
                                16:00 
                              
                                                        
                                                             
                         Plats                                         
                         via Zoom | Halvtidsseminarium - Kerstin KlavebäckVälkommen på Halvtidsseminarium för Kerstin Klavebäck! - Hur forskningsresultat speglas i svensklärares gemensamma diskurs kring läsundervisning på högstadiet Det här forskningsprojektet utgör en kritisk analys av ämnet läsning med avseende på genus. När jag i projektet har granskat hur läsforskning i ljuset av genus presenterar resultat och slutsatser, samt undersökt svensklärares uppfattningar om läsning som koncept och deras diskurs kring praktiker och strategier för att skapa engagemang och delaktighet för både pojkar och flickor i läsundervisningssituationen, har avsikten varit att: i.) bidra med empiri som kan nyansera läsforskning med avseende på genus ur ett didaktiskt perspektiv, ii.) bidra till att lärare kritiskt tar till sig av vetenskap och transformerar den till den egna praktiken, iii.) bidra till att utveckla och förbättra läsundervisningen i förhållande till normkritisk pedagogik som syftar till ökad respekt för människors olikheter. Följande övergripande forskningsfråga har formulerats: 
 Läsgrupp: 
 via Zoom 
 Ytterligare information kontakta asa.lundgren@ju.se Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation 
                      
                    	Senast uppdaterad:                        
                                        2021-10-20 04:44   
                     |